Velmi oceňuji tento zajímavý, do hloubky promyšlený a skutečně fundovaný článek a děkuji za něj. Jeho základní premisa mi však nepřipadá dostatečně odůvodněná. Dovolte mi tedy, abych se zeptal: na základě čeho soudíte, že "jedinou žehnací modlitbou svíce je Exsultet" a že "...svíce, nad níž nezazněl Exsultet, není znamením vzkříšeného Krista, jako hostie bez eucharistické modlitby nejsou Kristovým tělem"?
V rubrikách nic takového nenacházím (ač je možné, že jsem se přehlédl) a ani z logiky obřadu to nevyplývá - jáhen svíci označuje za "Světlo Kristovo" předtím, než se - podle Vaší interpretace - stává paškálem, rubriky označují svíci za paškál ještě předtím, než se zpívá Exsultet. Dokument Příprava na velikonoční svátky a jejich slavení v bodě 83 dokonce říká: "V čele průvodu, jímž lid vstupuje do chrámu, je jedině rozžatý PAŠKÁL... Světlo z PAŠKÁLU se postupně šíří rozsvěcováním svící..." Podle Vaší interpretace by ale v této fázi ještě nešlo o paškál, protože se to děje předtím, než nad ním jáhen zazpívá Exsultet. (Nekonzultoval jsem latinský text a nevylučuji, že jde o nepřesný překlad.)
Osobně bych se přikláněl k tomu, že to, čím se ze svíce stává paškál, jsou - podle Vaší interpretace přípravné - úkony, které se konají u ohně (Kristus včera a dnes... Pro své slavné svaté rány... Ať slavné Kristovo vzkříšení) a v tomto duchu mi připadá nejlogičtější řešení číslo 5.