Neděle a liturgický týden
Hlavní stránka / Liturgický čas / Neděle a liturgicky týden
Teologie neděle
Kristova církev se již ode dne letnic, po sestoupení Ducha svatého, bez přestání scházela, aby slavila velikonoční tajemství v den nazývaný na památku Pánova zmrtvýchvstání „Dominica“ – den Páně. Při tomto nedělním shromáždění církev čte, co se v Písmu svatém vztahuje na Krista a slaví eucharistii na památku smrti a zmrtvýchvstání Páně, dokud on nepřijde.
Věřící jsou povinni shromáždit se, aby slyšeli Boží slovo a měli účast na eucharistii. Tak slaví památku utrpení, zmrtvýchvstání a slávy Pána Ježíše a vzdávají díky Bohu, který nám „daroval nový život, takže máme skutečnou naději, když Ježíš Kristus už vstal z mrtvých“ (1 Petr 1,3). Proto je den Páně prvotní sváteční den, který je třeba předkládat zbožnosti věřících a vštěpovat do jejich vědomí tak, aby se stal i dnem radosti a pracovního klidu.
Pro svůj mimořádný význam ustupuje neděle jedině slavnostem a svátkům Páně. Neděle adventní, postní a velikonoční mají ovšem přednost i před svátky Páně a před kteroukoli slavností.
Neboť den Páně je základ a jádro celého liturgického roku.
Liturgická specifika slavení neděle
- Podle židovského zvyku začíná nikoli půlnocí (jako ostatní dny), ale předcházejícím večerem.
- První liturgickou modlitbou jsou "první nedělní nešpory".
- Modlitba se čtením se může slavit jako vigilie se zpěvem kantik a čtením evangelia o vzkříšení.
- Antifona k Zachariášovu kantiku a ke kantiku Panny Marie odpovídá evangeliu hlásanému ve mši.
- V modlitbě se čtením se přidává starokřesťanský chvalozpěv Te Deum, ve mši podobný zpěv Gloria in excelsis, ve mši se navíc recituje vyznání víry.
- Abychom se více sytili Božím slovem, je ve mši navíc druhé čtení.
- V eucharistické modlitbě je specifická preface, která lépe vyjadřuje povahu neděle (pro neděle v mezidobí; 1. nebo 2. postní, aj.)
- Na památku Kristova zmrtvýchvstání se při modlitbě se neklečí, ale stojí (například při litaniích).
- V neděli se nikdy nepostíme (ani v postní době - napatří mezi "40 dní").
Ukázky typických nedělních liturgických textů
Žalm 118
Každou neděli ráno (sudé týdny) nebo v poledne (liché týdny) církev zpívá píseň radosti ze záchrany. V níž vyznáváme, že ten kámen, který stavitelé odhodili, ale ze kterého se stal kvádr nárožní, je vzkříšený Kristus (Sk 4,11), který žije a bude žít. A proto je neděle par excellence dnem, který učinil Hospodin,
Kantikum Flp 2,6-11
Každou sobotu večer, na začátek neděle, zpívá církev toto kantikum, v němž se svatým Pavlem vyznává víru v Krista ukřižovaného a vzkříšeného.
Žalm 110
Píseň, která vyznává vzkříšeného Krista jako Pána nad světem a našeho krále a kněze, církev zpívá každou neděli večer.
Preface pro neděle v mezidobí
Píseň chvály a díků za sktečnost vzkříšení, která otevírá eucharistickou modlitbu (Preface 6. pro neděle v mezidobí).
Ostatní dny týdne
Ostatní dny rozlévají milost neděle, do celého týdne, takže se každý den stává "dnem Páně". Specifickou povahu mají ale pouze dva dny v týdnu, pátek a sobota.
Pátek
Připomíná Kristovo ukřižování a smrt a díky tomu nás zvláštním způsobem vede k k obrácení a smíření s Bohem.
První žalm ranní modlitby každého pátku je kající prosbou o odpuštění hříchů. (Žl 51)
Antifony k žalmům z modlitby uprostřed dne nás sjednocují s Kristem, který pro nás trpěl na kříži.
Večerní chvály končí modlitbou, v níž vždy vyznáváme tajemství Kristova kříže.
Sobota
Každou sobotu liturgického mezidobí, na kterou nepřipadá žádná slavnost, svátek nebo závazná památka, se může slavit památka Panny Marie.
Prosíme tě, Bože... abychom... pod ochranou blahoslavené Panny Marie bezpečně došli k tobě.
I sobotní feriální oficium se ve svých textech zmiňuje o Panně Marii.
Hymnus večerních chval a rekapitulace stvoření
Neděle - den první (dominica)
Tu Bůh řekl: „Buď světlo!“ A bylo světlo. Bůh viděl, že světlo je dobré, a oddělil světlo od temnoty. Bůh nazval světlo dnem a temnotu nocí. Nastal večer, nastalo jitro – den první. (Gn 1,3-5)
Pondělí - den druhý (feria II)
Bůh řekl: „Ať je obloha uprostřed vod, ať odděluje jedny vody od druhých!“ A stalo se tak. Bůh udělal oblohu, která oddělila vody pod oblohou od vod nad oblohou. Oblohu nazval Bůh nebem. Nastal večer, nastalo jitro – den druhý. (Gn 1,6-8)
Úterý - den třetí (feria III)
Bůh řekl: „Ať se shromáždí vody, které jsou pod nebem, na jedno místo a ukáže se souš!“ A stalo se tak. Bůh nazval souš zemí a shromážděné vody nazval mořem. Bůh viděl, že je to dobré. Bůh řekl: „Ať vydá země zeleň, semenotvorné rostliny a ovocné stromy, které plodí na zemi ovoce nejrůznějšího druhu, s jádry uvnitř!“ A stalo se tak. Tu země vydala zeleň, semenotvorné rostliny nejrůznějších druhů a stromy nesoucí ovoce s jádry uvnitř, nejrůznějšího druhu. A Bůh viděl, že je to dobré. Nastal večer, nastalo jitro – den třetí. (Gn 1,9-13)
Středa - den čtvrtý (feria IV)
Bůh řekl: „Ať jsou svítilny na nebeské obloze, aby oddělovaly den od noci a byly jako znamení, ať (označují) údobí, dny a roky. Ať jsou svítilnami na nebeské obloze a osvětlují zemi!“ A stalo se tak. Bůh udělal dvě velké svítilny: svítilnu větší, aby vládla dni, a svítilnu menší, aby vládla noci, a hvězdy. Bůh je umístil na nebeskou oblohu, aby svítily na zem, vládly dni a noci a oddělovaly světlo od temnoty. Bůh viděl, že je to dobré. Nastal večer, nastalo jitro – den čtvrtý. (Gn 1,14-19)
Čtvrtek - den pátý (feria V)
Bůh řekl: „Ať se hemží voda živočichy a ptáci ať poletují nad zemí na nebeské obloze!“ Bůh stvořil velká vodní zvířata a všechny živočichy nejrůznějších druhů, schopné pohybu, jimiž se hemží voda, a všechny okřídlené tvory nejrůznějších druhů. Bůh viděl, že je to dobré. Bůh jim požehnal slovy: „Ploďte a množte se a naplňte vodu v mořích a ptactvo ať se množí na zemi!“ Nastal večer, nastalo jitro – den pátý. (Gn 1,20-23)
Pátek - den šestý (feria VI)
Bůh řekl: „Ať vydá země živočichy různého druhu: krotká zvířata, drobnou zvířenu a divokou zvěř nejrůznějšího druhu.“ A stalo se tak. (...) Bůh viděl, že je to dobré. Potom Bůh řekl: „Učiňme člověka jako náš obraz, podle naší podoby. Ať vládne nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nad krotkými zvířaty, divokou zvěří a nad veškerou drobnou zvířenou, která se pohybuje po zemi.“ Bůh stvořil člověka jako svůj obraz, jak obraz Boží ho stvořil, stvořil je jako muže a ženu. (...) Bůh viděl všechno, co udělal, a hle – bylo to velmi dobré. Nastal večer, nastalo jitro – den šestý. (Gn 1,24-31)
Střípky z historických pramenů |
Výklady nedělních modliteb |
Nauka v katechismu |